Mount Everest, červen 2016

Protože mám v běhu do vrchu značné rezervy, a protože mě to štve, tak jeden z cílů, který jsem si stanovil na rok 2016, byl výběh nejvyšší hory světa, tedy Mount Everest. Parametry mého cíle byly jasné, netrmácet se kamsi do Himalájů, ale odběhat si to pěkně v teple (někdy až moc velkém) u nás na Bateriích. Stihnout jsem to měl za jeden měsíc, tedy ideálně za 31 dnů (červen má jen 30 dnů, ale přidal jsem si 31. května) a v této době nastoupat výšku 8848 metrů.

Výhoda mého pražského bydliště je relativně dost kopců v blízkém okolí (třeba v Polabí bych měl asi dost problém). Jako hlavní everestový kopeček jsem vybral svah pod Vojenskou nemocnicí kolem zahradnictví Chládek. Takový pěkný, prudký, klidný a skoro bez lidí a bez aut. Dlouhý je cca 350 metrů se stoupáním 50 metrů. Kdybych to vydělil se zamýšlenou výškou, měl bych tento kopeček vyběhnout cca 177 krát. Občas jsem ale pro zpestření běžel jinde (Střešovičky, Petřín). Každopádně určitě jsem ten kopec za červen vyběhl více jak 120 krát :-) jak můj běžný výběh vypadal se můžete podívat na roztřeseném a ufuněném videu níže. Nebyl to žádný med, vyběhnout to denně pětkrát až šestkrát a celkem to vydalo na vzdálenost 173 km. A všechny ty výškové metry jsem poctivě běžel, žádné chození.

Z každého svého běhu si dělám krátkou poznámku, která většinou souvisí s během samotným, ale motám do toho občas i jiné běžné dění toho dne, zkrátka takový neformální běžecký zápisník. Následují všechny zápisky z června:

30. 5. 2016
Prohlídka Mount Everestu
Dneska jsem se byl pod novým lesem seznámit s mým novým kamarádem, kopcem 350 m dlouhým se stoupáním cca 50 m. Abych v červnu vyběhl ten Mount Everest, budu ho muset každý den vyběhnout cca pětkrát až šestkrát :-)

31. 5. 2016
Mount Everest, 1. den, 333 m n. m.
Je sice teprve poslední den května, ale už jsem začal šplhat na ten červnový Everest. Přišlo mi to jako nespravedlnost, že má červen jen 30 dnů :-) tak jsem si tam přidal i 31. května. 6× nastavovaný kopeček se stoupáním 52 metrů (asc 333 m).

1. 6.2016
Mount Everest, 2. den, 671 m n. m.
Dneska už jsem na vrcholu např. „lyžařského střediska“ Zvičina :-) v nadmořské výšce 671 m n. m. Dvakrát z těch šesti výběhů jsem šel takovým méně strmým traverzem, tedy méně se zadýchám, ale delší cesta. Rozhodně to nešlo tak dobře jako včera. To chci vidět ty další dny, hehe (asc 338 m).

2. 6.2016
Mount Everest, 3. den, 1014 m n. m.
Dneska jsem se dohrabal, ano, to je to správné slovo, nad tisíc výškových metrů. Už tady musí být o dost řidší vzduch, protože sotva lezu. Třetí den za sebou mi dává zabrat. Vůbec si nedovedu představit, že se doplazím až na Everest. Dneska se utábořím na Palečkovském vrchu, kterýžto je vedlejším vrcholem Boubína na Šumavě. (asc 343 m)

3. 6.2016
Mount Everest, 4. den, 1364 m n. m.
Včera to bylo utrpení, tak jsem dneska změnil strategii. Pro lepší motivaci jsem vybral jiný kopec. Nejprve jsem jej vyběhl třikrát celý a potom jsem jej rozdělil na logické části kopec/schody/kopec a tyto části jsem vyběhl samostatně, tedy pětkrát nejprve kopec, pak ty schody a pak ten poslední kopec. Sice jsem ke konci už slušně funěl, ale tak nějak pocitově to šlo o dost lépe! Aktuálně jsem vyběhl na Ben Nevis, nejvyšší horu Velké Británie a ještě jsem si nahoře poskočil radostí 21 metrů do výšky :-) V českých poměrech jsem na Liščí hoře v Krkonoších (asc 350 m).

4. 6.2016
Mount Everest, 5. den, 1697 m n. m.
Začátek dnešního dne je ukázkově pohádkový! Vstal jsem ve 4:00, začíná se rozednívat, mlha sedí v korytě Vltavy. Beru fotoaparát a jedu na svou oblíbenou pražskou vyhlídku. Slunce vychází úhlově téměř za Hradem, věže katedrály koukají z mlhy, která se drží těsně podemnou. Mám to. A mlha se zvedá, všechno zešedne a je čas to zabalit. Pro dnešek jsem spokojený. Doma jsem v 6:00, rychle do běžeckého odběhat si svůj dnešní kousek Everestu. Doma jsem 6:40, Magdalénka s dětmi zrovna vstává. Takto by měl začínat každý den. Ne! Počkat! To nejde, protože by to zevšednělo a to nemohu dopustit. Dneska jsem se dostal do výšky 1697 m n. m. tedy k Račkovským plesům v Západních tatrách (asc 333 m).

5. 6.2016
Mount Everest, 6. den, 1930 m n. m.
Dnes jsem měl děsně málo času mezi stěhováním lednice a hraním Dračáku, takže jen taková nedělní rychlá pohodička. Pohybuji se teď někde na vrcholcích Nízkých Tater (asc 233 m).

6. 6.2016
Mount Everest, 7. den, 2260 m n. m.
Ukrutný vedro. Opět ve spěchu, tak jsem si to tak nevychutnal. V kanceláři mě zdrželi, nakoupit jsem musel, odběhnout jsem musel a doma jsem uklidit taky musel, protože u nás dneska byla babička s dědou a prababička a tak vůbec... Dnes jsem lehce nad Jahňacím štítem, nejvýchodnějším vrcholkem Vysokých Tater (asc 330 m).

7. 6.2016
Mount Everest, 8. den, 2593 m n. m.
Nevím, co dneska bylo náročnější, jestli půl dne s dětmi v ZOO nebo odpoledních 300 vějškovejch metrů v té výhni. Ale co... miminko od goril jsme viděli, slůně taky, do kopce jsem to taky nějak vyběhnul, tak pohoda. No a ve Vyokých Tatrách jsem skoro na Gerlachu :-) zítra už si budu muset najít jiné pohoří (asc 333 m).

8. 6.2016
Mount Everest, 9. den, 2926 m n. m.
Ještě horší vedro než včera, je to vůbec možné? Zítra ještě poběžím a v pátek jeden den na zregenerování zrubaných nohou před Vlastí. A za chvíli do divadla na Viktora Preisse :-) končí tuto sezónu v divadle, tak ho ještě chceme vidět naživo... Aktuálně jsem ve výšce vrcholku Egishornu v Alpách. To je kopec, ze kterého se nejčastěji fotografuje Aletschský ledovec, takže to je dost fotograficky provařené místo (asc 333 m).

9. 6.2016
Mount Everest, 10. den, 3234 m n. m.
Vlastibořice těšte se! Mám takovou formu, že ten půlmaraton možná ani nedoběhnu :-D (asc 308 m).

11. 6. 2016
Závod „Okolo Vlasti 2016“ (půlmaraton)
Díky Dušane a Lucko, bylo to moc pěkný! Cíle jsem si do závodu žádné nedával, snad jen jsem si říkal, že když už lezu na ten Everest a nebudu se nějak brutálně honit, tak bych to mohl zkusit celé běžet, tedy bez chození do kopce. Podle profilu mě děsily hlavně ty dva kopečky. Ten první k bráně, to šlo parádně, ani jsem to nečekal. Trávničák šel už trošku ztuha, šel jsem asi 20 metrů a pak jsem se chytnul jedné holky (to bylo podlé) a nahoře jsem jí utekl (to bylo ještě podlejší). Pak už zbývaly jen 3 kilometry a přede mnou pár bludných duší, občas šly, když mě uslyšely, rozeběhly se. Zkusil jsem se kousnout a na těch posledních kilometrech jsem ještě 5 lidí předběhl, z čehož jsem měl asi úplně největší radost. Nastoupáno 320 m a tedy projekt Mount Everest, 12. den, 3554 m n. m. tak teď už jenom vytrvat. Co bolí, to sílí! (asc 320 m)

12. 6. 2016
Mount Everest, 13. den, 3874 m n. m.
Volání „hor“ se nedá odolat... takže zase nahoru. Docela se těším, až to skončí :-) ale po včerejšku, když jsem viděl, že to i k něčemu je a výsledky jsou hmatatelné už po deseti dnech, tak se mi do toho kopce běží tak nějak snáze (asc 320 m).

13. 6. 2016
Mount Everest, 14. den, 4161 m n. m.
Konečně jsem nad čtyřmi tisíci metry, tak už to vypadá, že jsem skoro v půlce :-) a za chvilku i na střeše Evropy (asc 287 m).

14. 6. 2016
Mount Everest, 15. den, 4470 m n. m.
No, tři nožičky sýrového párku a hurá běhat kopečky, to není úplně ideální kombinace. Strašně svítilo sluníčko, tak jsem si řekl, že se neuženu a poběžím tak lehce, abych se nezpotil, což se mi dařilo tak první půlku, pak už ze mě klasicky lilo, ale párky už jsem zatím úspěšně sklepal někam do útrob, tak už zvýšená námaha tak nevadila :-) Zítra na vrcholcích Alp a pak už jen slabý 4000 m na Everest :-D (asc 309 m).

15. 6. 2016
Mount Everest, 16. den, 4749 m n. m.
Dneska se mi do kopce ale fakt vůbec nechtělo. Od rána jsem v kanceláři usínal, práce moc, pracovat po nocích, co se nestíhá přes den... už aby byly prázdniny. Oh, wait... freelancer nemá prázdniny! A sakra... (asc 279 m).

16. 6. 2016
Mount Everest, 17. den, 5008 m n. m.
Ze začátku to vypadalo více než dobře, lítalo to skoro samo, ale asi jsem do toho dal více, než jsem mohl a ke konci se už nohy sotva pohybovaly Ale už jsem nad pěti tisíci metry a pětka na začátku vypadá o dost lépe než čtyřka. Teď už to mám kousek na Elbrus (asc 259 m).

17. 6. 2016
Mount Everest, 18. den, 5316 m n. m.
Včera ta bouře mi pěkně propláchla trasu :-) no a taky vzduch, tak se dneska běželo jedna báseň, ta teplota byla blízko ideálu (asc 308 m).

18. 6. 2016
Mount Everest, 19. den, 5624 m n. m.
Jsem na vrcholku (pro přesnost 18 metrů pod vrcholem) Elbrusu :-) Dneska jsme od rodičů jeli s dětmi v takový čas, kdy by mohly usnout, ale bylo by to nežádoucí, takže hrály z repráků vypalovačky jako holka modrooká a skákal pes. Zvlášť hluboko pod kůži se mi dostalo pásla ovečky v zeleném háječku a v tom rytmu jsem byl dneska nucen běžet, protože jsem to nemohl dostat z hlavy :-D (asc 308 m).

19. 6. 2016
Mount Everest, 20. den, 5835 m n. m.
Nedělní odpočinkové metry. Zkráceno, protože jsem musel běžet koupat děti. Ideální teplota, mírné mrholení, zkrátka paráda. Zbývají mi tři tisícovky metrů, to už musím dát, i kdyby mělo začít sněžit. Bohužel to ke konci týdne spíše vypadá zase na nějaké tropy... (asc 211 m).

20. 6. 2016
Mount Everest, 21. den, 6148 m n. m.
Minulý týden byl první v mém dosavadním běžeckém snažení, kdy jsem běhal každý den v týdnu. Týden předtím jsem jeden den vynechal jen pro odpočinek před Vlastí. Celkově jsem z posledních 21 dnů běhal 20 dnů :-) A protože jsem už jen kousek od mého červnového cíle, tak mě to baví čím dál více (asc 284 m + 29 m od našich pánů policistů, kde jsem byl večer hlásit vloupačku k nám do kočárkárny).

21. 6. 2016
Mount Everest, 22. den, 6457 m n. m.
Ty idioti na přechodech (v autech) by občas zasloužili pěkně profackovat. Jinak pohoda. Že bych to dal zítra na Petříně? (asc 309 m).

22. 6. 2016
Mount Everest, 23. den, 6736 m n. m.
Cítím se jak ugrilovaný špekáček. 115 m nahoru v kuse je zase o fous jiné, než 50 m nahoru hehe. Na Petříně to bylo ve spodní polovině na přímém slunci a to nebylo dobré. Zítra a hlavně v pátek poběžím raději ráno... maso ve vlastní šťávě já dost nerad (asc 279 m).

23. 6. 2016
Mount Everest, 24. den, 7000 m n. m.
Dneska to byla čistá esence utrpení. Jestli jsem byl včera ugrilovanej špekáček, tak mě pak nakousnuli a zahodili. Dneska mě sebrali, ohřáli na pánvi a vyždímali ze mě zbytky omastku. Jsem přesně v 7 tisících :-) (asc 264 m).

24. 6. 2016
Mount Everest, 24. den, 7260 m n. m.
Tryzna... to přeci nejde, aby z člověka takhle tekl pot. Když jsem se zastavil a předklonit, tak z hlavy neodkapávaly kapky, byl to regulérní čůrek :-D (asc 260 m).

25. 6. 2016
Mount Everest, 25. den, 7520 m n. m.
Tak nějak jsem žil s představou, že pátek je ten poslední den, kdy bude vedro a v sobotu už poběžím zase normálně. To se nějak nesplnilo a tak těch 50°C na asfaltu začátku mého kopečku určitě bylo. Ale naštěstí jsem se řídil rčením „kdo se vleče, neuteče“ a ukázkově jsem se vlekl :-) (asc 260 m).

26. 6. 2016
Mount Everest, 26. den, 7780 m n. m.
Zcela totožná vzdálenost, délka trasy a trasa samotná (reálně i podle hodinek) jako včera. Rozdíl teploty ve stínu 12°C, rozdíl v čase, dnes o 6 minut a 14 vteřin rychleji. Jsem spokojený. Další týden, kdy jsem běžel opět každý den. Ve čtvrtek už to skončí :-) (asc 260 m).

27. 6. 2016
Mount Everest, 27. den, 8040 m n. m.
Dneska jsem měl teda fakt štěstí. Ten seběh jsem za poslední měsíc absolvoval více než stokrát, dneska jsem na chvilku vypnul senzory pozornosti a málem jsem se neskutečně rozsekal. Lehce jsem zadrhnul špičkou o kámen a pak už jsem letěl. V poslední milisekundě jsem ten pád udržel druhou nohou, jak už jsem jí měl pokrčenou, tak se svaly natáhly a zabraly až k prasknutí a vůbec bych se nedivil, kdyby tímto způsobem něco prasklo... naštěstí se tak nestalo, noha to udržela a pak už jsem to vyrovnal. Těsně nad takovými sesutými schody. Do hlavy se mi nahrnulo ve vteřině tolik adrenalinu... no, raději to neopakovat. Fuj... Jsem v osmi tisících (asc 260 m).

28. 6. 2016
Mount Everest, 28. den, 8300 m n. m.
Jitka lenošila s Magdalénkou a dětmi na zahradě, čas vyběhnout :-) Krátká verze, přímo nahoru, žádné obíhání, času není nazbyt. Přede mnou jsou poslední 2 dny (asc 260 m).

29. 6. 2016
Mount Everest, 29. den, 8567 m n. m.
Dneska jsem to vzal trošku nezvykle s mobilem a nahrál jsem si ten svůj Mount Everest kopeček na video (viz video na začátku článku) a všechno jsem si to pro budoucí generace nafotil :-) (asc 267 m).

30. 6. 2016
Mount Everest, 30. den, 8848 m n. m.
A je to tam! Jsem na vrcholu :-) To, co jsem si začátkem roku jen tak matně představoval jako jeden z cílů (který prostě kdyžtak nesplním...), to co jsem si začátkem měsíce po pár bězích ani představit nedokázal se splnilo. Nemohu říct, že jsem si to neodmakal, ale po čtrnácti dnech se to stávalo pomaličku snazší a běhatelnější. Jen pro srovnání, minulý rok jsem celkově za všech 12 měsíců nastoupal 14 tisíc metrů, teď necelých 9 tisíc za měsíc (asc 284 m).